EcoSys
18 лип. 2021 р.

Подарунок до Дня металурга. Чому Ахметов знову виграв, а маріупольці - поки програли

Неймовірний подарунок до Дня металурга отримав власник маріупольських заводів Ринат Ахметов, пише головний редактор 0629.com.ua Анна Романенко. Депутати Верховної Ради в третій раз провалили голосування за екологічний законопроект №4167. Цей закон повинен був ввести європейські стандарти при проведенні модернізації шкідливих виробництв в Україні. Він висував конкретні терміни модернізації - 13 років. І після цього за невиконання нормативів і правил - вводив багаторазово збільшені штрафи за порушення екологічного законодавства. Але не сталося. Депутати поставили комерційний інтерес вище суспільного.

Ну що ж, якщо гроші такі важливі, давайте порахуємо.

У 2020 році і з початку 2021 року міський бюджет Маріуполя в якості матеріальної допомоги на лікування онкологічних захворювань виділив маріупольцям 2 мільйони сто тисяч гривень.

Громадська ініціатива «Марафон добра», яку заснувала маріупольська журналістка Наталя Дєдова, за два з половиною роки на допомогу онкохворим маріупольцям (зараз фонд допомагає не тільки дітям, а й дорослим) зібрала близько 20 мільйонів гривень! 140 осіб отримали шанс на порятунок

Онкологія молодшає. Якщо раніше вона вважалася хворобою людей старшого віку, то в останні роки рак все частіше атакує дітей.

З початку року в Донецькій області (на контрольованій Україною території) від онкологічних захворювань померли 1 483 людини. У Маріуполі представники влади, департаменту охорони здоров'я та навіть онкологи в обласному онкоцентрі в один голос твердять, що рівень захворюваності на рак не пов'язаний зі станом атмосферного повітря. Але більш вагомий експертний висновок стверджує зворотнє. Згідно з дослідженням Європейського агентства з навколишнього середовища, 13% смертей, зареєстрованих в Європі, - через погану екологію. А Всесвітня організація охорони здоров'я в 2019 році опублікувала дослідження, в якому доводить, як конкретно брудне повітря впливає на здоров'я людей і які саме органи уражаються в першу чергу через погану екологію.

Ось такі цифри про життя, смерть і ціну здоров'я.

А тепер про модернізацію брудних виробництв, яку, на думку промисловців і їх лобі у Верховній Раді, неможливо провести за 13 років.

Сергій Магера, народний депутат від Маріуполя, колишній працівник Метінвесту, в коментарі 0629 пояснив, що якби закон 4167 був прийнятий, Азовстальський коксохім довелося б закрити. Тому що там потрібно міняти всі коксові печі, а вартість однієї - півмільярда гривень. Тобто на заміну чотирьох печей знадобилося б 2 мільярди.

Чи дійсно у Метінвесту немає таких грошей?

Згідно зі статистичними даними Обласного управління статистики, з початку 2021 року склалася сприятлива для експортерів тенденція підвищення цін на зовнішніх ринках збуту чорних металів. У січні-травні середньозважена ціна тонни металу, що експортується підприємствами Донецької області (а головні експортери чорного металу на Донеччині - це маріупольські метзаводи), зросла в порівнянні з аналогічним періодом 2020 року на 42,1%, що дозволило додатково отримати 581,3 млн дол. валютної виручки (це майже 16 мільярдів гривень додаткової виручки!)

Так що, гроші є. А ось як їх витрачати - це суто питання пріоритетів.

Те, як Ахметов розставляє пріоритети зараз, говорять цифри.

У 2020 році, згідно з фінансовим звітом компанії Метінвест, на екологічні заходи вона витратила 455 мільйонів доларів. (Маються на увазі не тільки маріупольські заводи, а всі підприємства, які входять в структуру Метінвесту, причому сюди входять не тільки капітальні вкладення в модернізацію, а й технічні витрати, наприклад, вивезення шлаку).

А на утримання свого медіахолдингу олігарх Ринат Ахметов витратив понад 300 мільйонів доларів США.

Можливо, якби олігарха зобов'язали на законодавчому рівні оплачувати лікування кожного маріупольця, ураженого раком, він би швидше погодився йти по шляху модернізації.

А поки, згідно з експертною оцінкою глави депутатської комісії з питань екології Маріупольської міськради Максима Бородіна, велика частина модернізацій, виконаних на «Азовсталі» і ММК ім. Ілліча, - це не модернізація, а профанація.

Він по пунктам роз'яснює, що було обіцяно власником, але не було зроблено:

Модернізація ККЦ ММК ім.Ілліча - провалена: не вирішено питання з неорганізованими викидами, уловлювання на міксері неефективне і періодично не працює взагалі.

Модернізація доменних печей ММК - провалена: замість повноцінних реконструкцій печей з будівництвом двох рівнів і організацією повноцінних укриттів над жолобами, на двох печах побудована незрозуміла тимчасова конструкція, ефективність якої компанія боїться вже рік показати навіть на відео.

Модернізація аглофабрики ММК - під питанням. При бравурних звітах про відсутність викидів, в компанії чомусь бояться організувати онлайн доступ до пиломірів і газоаналізатора на трубах, щоб продемонструвати, як змінюються показники вдень і вночі.

Модернізація ККЦ МК "Азовсталі" - провалена: згідно публічним обіцянкам керівництва заводу, перший конвертор повинен був бути повністю модернізований ще в кінці минулого року. На сьогодні тільки йдуть торги із закупівлі устаткування для нього...

 Ну і коксохім, який просто знаходиться в аварійному стані і не має права продовжувати роботу.

Старший експерт по скороченню промислового забруднення Команди підтримки реформ Мінприроди Олег Савицький підкреслює: час у підприємств на модернізацію був. Ця історія тягнеться десятки років.

«Ще 12 років тому наказ Мінприроди № 507 затверджував технологічні нормативи викидів від коксових печей. Але в 2014 році були внесені зміни, які перенесли терміни модернізації до 1 січня 2021 року. У квітні 2021 терміни для технологічних нормативів продовжили ще на 1 рік - до 1 січня 2022 року. Однак підприємства за більш ніж 10 років так і не відновили виробничі потужності, тому навряд чи можна очікувати, що вони це зроблять за рік», - висловив свою позицію Савицький в інтерв'ю «Економічній правді».

Перенесення термінів модернізації - це те, чим з року в рік займалися і на маріупольських метзаводах.

Під час громадських слухань в 2016 році, коли підприємствам кров з носу потрібно було отримати нові дозволи на викиди, директори заводів доклали чимало зусиль, щоб переконати громаду в щирості своїх намірів модернізувати брудні виробництва.

Ми працювали на тій історичній зустрічі в ПДТУ і були досить об'єктивними, висвітлюючи дискусію. Нам на якийсь момент тоді здалося, що результат дійсно буде. Директора божилися своїм ім'ям і своєю репутацією, що пройде 5 років - і повітря в Маріуполі дійсно стане чистіше.

Але немає. Це був обман. А за підсумками 2020 року Маріуполь знову очолив список міст України з найбруднішим атмосферним повітрям.

Якщо говорити про причини такої абсолютно безсовісної поведінки Ріната Ахметова і його ставлеників на маріупольських метзаводах, то ми вважаємо, що їх дві.

Перша - гроші. Робота лобістів у Верховній Раді добре оплачується. Досить подивитися декларацію, наприклад, того ж Сергія Магери. І тут навіть не хочеться депутата звинувачувати. Його найняв на роботу не народ - його найняв на роботу Ахметов. А хто платить, той і замовляє музику. І тут доречно знову нагадати про значення штрафів. Якби штрафи за отруєння навколишнього середовища були більше, ніж Ахметов витрачає на утримання своїх посіпак, то він вважав би за краще спрямувати свої надприбутки не на них і не на свій медіахолдинг по запудрюванню мізків і створенню позитивного іміджу себе улюбленого, а саме на модернізацію. Так просто вигідніше було б. Поки що ситуація прямо протилежна.

Друга причина - давайте скажемо коректно - недалекоглядність маріупольського виборця.

Маріупольці на виборах до Верховної Ради віддають свої голоси представникам тих, хто їх отруює - ставленикам заводів. Мабуть, це така збочена форма садомазохізму - заробляти гроші на заводах Ахметова, щоб потім з цих грошей скидатися на лікування один одного, замість того щоб змусити Ахметова вкладатися в модернізацію і робити виробництво металу екологічно безпечним.

Ось вони, народні депутати України, обрані за виборчим округом в Маріуполі, або які пройшли за списками партій, але представляють Маріуполь (посилання на поіменне голосування тут).

  • Вадим Новинський, співвласник Метінвесту, позафракційний, - був відсутній під час голосування за екологічний законопроект 4167.
  • Сергій Магера, екс-топ-менеджер Метінвесту, позафракційний, - утримався від голосування.
  • Сергій Тарута, партія «Батьківщина», - не голосував зовсім.
  • Маргарита Шол, «Слуга народу», - була відсутня в момент голосування.

Як голосували партії

ОПЗЖ - провалила законопроект у повному складі.

«Батьківщина» - провалила законопроект, за винятком одного голосу «за». І це голос, на жаль, не Сергія Тарути.

«Європейська солідарність» - провалила законопроект, давши за нього лише 3 голоси. І це при тому, що законопроект 4167 - це акт імплементації «Угода про асоціацію» України з ЄС, за яку партія так старанно боролася. Коли справа доходить до грошей та інтересів великих промислово-фінансових груп, питання європейської інтеграції можна і відсунути.

До честі представника «Європейської солідарності» в Маріуполі Валерія Авер'янова, після скандального голосування він написав заяву про вихід з партії.

На що спікер партії Ірина Геращенко стала виправдовуватися. Мовляв в ЄС не голосували за 4167, тому що готують свій, альтернативний варіант законопроекту.

Яким він буде, ми вже знаємо по побажанням, які висловлюють представники промислових груп. Закон вихолостять, продовжать терміни модернізації на 25 років і за фактом поховають надію сучасників хоч трошки пожити в нормальних екологічних умовах.

Партія "Слуга народу" - дала 156 голосів "за".

Партія "Голос" - 16 депутатів з 20-ти проголосували "за" екологічний законопроект.

Фракція "Довіра" дала 12 голосів "за".

Хороша новина

Але є і хороша новина. Другий екологічний закон - № 3091 - був прийнятий в першому читанні. Він повинен ввести нові правила роботи для екологічних інспекцій, фактично перезапустити їх з новими, розширеними повноваженнями. Закон вводить великі штрафи за недопуск на підприємства інспекції та цивільних інспекторів.

Коли закон набуде чинності, Метінвест вже не зможе відмовити цивільному інспектору в допуску на підприємство, як це часто траплялося в Маріуполі. А це відкриває нові можливості для громади контролювати роботу забруднювачів і тиснути на них у разі грубих порушень.

Боротьба триває.

pic
Приєднуйся до команди волонтерів в своєму місті