EcoSys
31 лип. 2021 р.

Коли «Азовсталь» переїде на нове місце

В ніч з 26 на 27 липня відеокамери проекту «Стоп, смог» в Маріуполі зафіксували дивне світіння на азовстальському коксохімі. Як пояснили в прес-службі Метінвесту, це не пожежа, ніяких надзвичайних ситуацій не було, просто прожектори засвітили камеру відеоспостереження, повідомляє портал 0629.com.ua.

Чи так це? За останні кілька років довіру маріупольців до Метінвесту було остаточно підірвано. 

Нереалізовані обіцянки щодо модернізації ряду небезпечних об'єктів, недопуск екологічної інспекції на коксохім і «Азовсталь», відключені фільтри там, де вони встановлені і повинні були б працювати... Метінвест щорічно звітує про багатомільйонні інвестиції в екологію, а толку від цих інвестицій - нуль. Маріуполь за підсумками 2020 року знову зайняв перше місце в Україні за рівнем забруднення повітря. При цьому Метінвест і його лобісти у Верховній Раді продовжують знову і знову відстоювати тезу, що європейські стандарти модернізації не підходять Україні, а терміни для її проведення (знехтуваний депутатами законопроект 4167 пропонував 13 років на приведення обладнання до екологічним нормативам ЄС) занадто короткі, і треба б розтягнути для маріупольців «щастя» жити в газовій камері не менш ніж на 25 років.

Однак може так статися, що скоро забруднювач сам змінить свою точку зору. І не тому, що злякався народного гніву. Як завжди, проблему вирішуватимуть гроші.

В середині липня Єврокомісія опублікувала нові правила по контролю за викидами СО2. Поки що це тільки проект. Він буде ще обговорюватися і затверджуватися в Європарламенті та Раді Європи. Але навряд чи суть документа принципово зміниться: Європейський Союз має намір з 2023 року ввести екологічний податок на імпортерів, що продають в ЄС продукцію, вироблену з великими викидами вуглекислого газу в атмосферу. В першу чергу, мова йде про виробників металу.

Раніше в ЄС почали продавати право на викиди СО2 європейським виробникам, стимулюючи їх таким чином переходити на зелене виробництво. А тепер в Євросоюзі вирішили поставити своїх внутрішніх виробників у рівні умови з імпортерами, ввівши новий екологічний податок і для них.

За оцінками експертів Gmk.Сenter, найбільші викиди СО2 генерують мартени, в середньому 2500 кг на одну тонну сталі. Викиди СО2 при виплавці сталі киснево-конвертерним способом складають 1800-2000 кг на тонну.

ЄС має намір стягувати з імпортерів податок за кожну продану в Європу тонну металу, які були вироблені по екологічно небезпечним технологіям - в мартенах і конвертерах. Розмір податку буде мінливим - він буде прив'язаний до цін на електронних торгах. Експерти, які вже встигли висловитися на цю тему, називають суму від 50 до 90 євро за кожну реалізовану тонну металу.

Україна сьогодні займає 20% всього європейського ринку сталі, стверджує депутат ВР Інна Совсун. За оцінками GMK Center, загальні втрати українського бізнесу після введення вуглецевого податку можуть скласти 150-200 млн євро.

Чи торкнеться це маріупольські металургійні комбінати? Безумовно.

Згідно з інформацією, яку ми отримали у відповідь на наш запит, в Метінвесті частка продажів металопродукції на ринки ЄС в даний час складає 34% (Україна - 29%, Південно-Східна Азія - 9%, Північна Америка - 4%, країни Близького Сходу і Північна Африка - 15%, країни СНД - всього 8%).

Метінвест може стати неконкурентним і втратити цей важливий для себе ринок, якщо не почне реальну модернізацію своїх виробництв у відповідності до європейських екологічних стандартів.

В одному з останніх інтерв'ю, які дав генеральний директор Метінвесту Юрій Риженков, він заявляє, що компанія бере курс на декарбонізацію. Так називають відмову від спалювання природних копалин (вугілля, газу) при виробництві продукції.

«Компанія бачить технологічне майбутнє за електросталеплавильними потужностями і використанням водню», - заявив Риженков під час виступу на міжнародному форумі «Декарбонізація сталевої індустрії: виклик для України».

Таку заяву маріупольці могли б тільки вітати. Якби не одне АЛЕ: повна відсутність довіри громади до будь-яких заяв компанії Метінвест.

Одну з останніх обіцянок Метінвесту - перенести аварійний і застарілий коксохім з берега моря на порожні майданчики ММК ім. Ілліча - приблизно рік тому ретранслював міський голова Вадим Бойченко. Однак дуже скоро після публічного обговорення цієї гарячої теми з'ясувалося, що коксохім залишається на місці.

Чи варто в такій ситуації довіряти публічній заяві Риженкова про перехід на «зелену» металургію? З цим питанням ми звернулися до міського голови Вадима Бойченко. Він має тісні професійні зв'язки з Метінвестом і прямі контакти з керівництвом компанії.

«Я не хочу бути арбітром, захищати Метінвест. Я не хочу оцінювати, чому у Метінвесту щось не вийшло. У мене немає підстав особисто не довіряти Юрієві Риженкову. Мене він жодного разу не обдурив. Питання про перенесення коксохіму - відкрите. Воно не знімається. Точніше, «Азовсталь» закриється разом з коксохімом. Питання - коли це станеться. Це непросте питання. Адже для того, щоб перенести виробництво, треба ж до цього підготуватися. Коли? З останньої розмови з Юрієм Олександровичем (Риженковим), це 15-20 років. Розумію, це дуже не точна відповідь. Я, як і ви, хочу отримати відповідь на питання коли. Я хочу, щоб в нашій стратегії 2030 крім розділу комунальної екології, з'явився б і розділ промислової екології. Але сьогодні вони не зможуть дати нам таку інформацію, яку ми хочемо від них отримати. Тому що вони теж пишуть стратегію».

За словами міського голови, ця стратегія пишеться з урахуванням тих тенденцій в металургії, які сьогодні обговорюються в Європі і світі - воднева металургія, розвиток електросталеплавильного виробництва, відмова від спалювання корисних копалин.

Вадим Бойченко стверджує, що ця стратегія буде готова через 8 місяців. Ось тоді ми і дізнаємося, які насправді плани Метінвесту на Маріуполь.

Будемо сподіватися, що вуглецевий податок, який вводить Європейський Союз, буде сильніше, ніж протести в Маріуполі, стимулювати забруднювача до модернізації виробництва і переходу на так звану «зелену» металургію.

Згідно з проектом Єврокомісії, з 2023 по 2025 роки ЄС буде моніторити викиди СО2 в країнах, що поставляють металопродукцію в Європу, а з 2026 року почне збирати податок з постачальників. Часу у Метінвесту насправді не багато.

pic
Приєднуйся до команди волонтерів в своєму місті