EcoSys
22 вер. 2020 р.

Чому мапи моніторингу повітря інколи брешуть – пояснює Максим Бородін

Напередодні сезону туманів в публічний простір виходить питання моніторингу якості повітря. Хоча в промислових містах це питання ніколи не втрачає актуальності, але голос таких міст занадто тихий, щоб сформувати порядок денний у всеукраїнських медіа. Інша справа – столиця. Там нещодавно запустили нову інтерактивну мапу якості повітря, ЛУН Місто Air, з власними датчиками. Це змусило замислитись маріупольців, коли ж така мапа з’явиться у нас.

Насправді, існує декілька проектів, які роблять мапи моніторингу якості повітря по всій країні. Дані по Маріуполю там теж є. Одна з найповніших таких мап – від активістів Save Dnipro, вона є на нашому сайті.

Але основна проблема таких інтерактивних мап – у датчиках, з яких вони беруть дані. Як пояснює лідер Центру громадських ініціатив, екоактивіст Максим Бородін, інколи датчики можуть передавати некоректні дані. Великою мірою це стосується недорогих приборів, встановлених активістами. Перехресні перевірки показали, що за великої інтенсивності викидів такі датчики можуть не показувати реальної картини, значно занижуючи цифри. В інших випадках дані можуть бути завищеними, наприклад під час туману, адже дешеві датчики можуть сприймати водяну пару як часточки пилу.

Розробники інтерактивних мап знають цю проблему і компенсують якість дешевих датчиків їх кількістю, щоб визначити середні показники. Але в деяких районах Маріуполя, особливо на околицях, є лише один датчик, тож проблема залишається актуальною.

Логічним вирішенням проблеми неправильних показників є використання даних з офіційних постів спостереження, обладнаних вартісною технікою. Але, за словами Максима Бородіна, навіть державні пости спостереження не гарантують точних даних.

Кілька років назад ДонОДА за гроші обласного екологічно фонду встановила пости моніторингу повітря з дорогим якісним обладнанням. В Маріуполі таких всього два. В народі ці пости називають «постами Натруса», адже саме директор Департаменту екології і природних ресурсів ДонОДА Сергій Натрус займався цим питанням. Якщо пояснювати просто, то встановлене обладнання – як автомобіль, потребує постійного обслуговування та регламентних робіт. А якщо цього не робити, автомобіль просто не заведеться, а датчики видаватимуть випадковий набір чисел замість результатів аналізу. Що і сталося. Певні частини вийшли з ладу, а фірма, що займається обслуговуванням цього обладнання, не замінила пошкоджені деталі, обґрунтовуючи це затримкою доставки запчастин через коронавірус.

Тож поки що ситуація з інтерактивною мапою забруднення далека від ідеальної. Мапа існує, вона агрегує дані з багатьох джерел, але ці дані не верифіковані.

Також ми отримали питання від маріупольців, чому мапа якості повітря не була створена після перемоги Максима Бородіна на шоу «Нові лідері». У публічному доступі є всі випуски шоу з інтерв’ю, а також звіти про витрачені кошти – про створення власної інтерактивної мапи навіть не йшлося. Та й основна проблема – не в кількості мап, а в якості використовуваних датчиків та недосконалому законодавстві, яке зв’язує руки активістам та дозволяє забруднювачам почуватися господарям забруднених міст. Саме цю проблему ми і намагаємось вирішити.

 

На прев'ю - «пости Натруса», фото за 2017 рік. Джерело: mariupol.tv

pic
Приєднуйся до команди волонтерів в своєму місті